Het Gioia Ensemble

In het Gioia Ensemble concentreert Lisette Emmink zich op barok muziek samen met zeer gepassioneerde musici die allemaal hebben gestudeerd aan een van de top conservatoria van Nederland .  Het ensemble bestaat voort uit  Sannie de Jongh (traverso), Caroline Deul (barokcello) en Cees Willem van Vliet (klavecimbel). Zij bespelen allemaal, naast de moderne instrumenten, met liefde en hartstocht de authentieke instrumenten, hetgeen leidt tot intieme uitvoeringen die mensen direct raakt.


Cees Willem van Vliet   Sannie de Jongh     Lisette Emmink       Caroline Deul
        klavecimbel              Traverso                    Sopraan                   Barok cello

Kenmerkend voor het Gioia Ensemble is de vreugde en intensiteit waarmee de muziek ten gehore wordt gebracht. Het Gioia Ensemble is een hecht en enthousiast ensemble en de leden inspireren elkaar door op zo hoog mogelijk niveau kamermuziek te maken.

Het Programma Volmaakt of Onvolmaakt?”, bestaat ondermeer uit werken van
G.Ph Telemann: Am Sonntage Estomihi, Seele, lerne dich erkennen
C.Ph.E Bach: Sonate in G-dur Wq 86, traverso en Concertante Klavecimbel
J.S Bach (arr. J. Brahms): Chaconne d-moll BWV 1004
G. F.Handel: drie delen uit Neun Deutsche Arien
M. Bouvard: Rossignol amoureux
J.Ph. Rameau: Zaire Air: Amour quand du destin, j éprouve la rigueur
G.Ph Telemann: Tafelmusik, Sonate h-moll TWV 41:h4
A. Vivaldi: All’ombra di sospetto RV 678


Het Gioia Ensemble bestaat uit fluitiste Sannie de Jong, celliste Caroline Deul, Lisette Emmink en Klavecimbelist Cees-Willem van Vliet 


Optreden Gioia Ensemble in Breda in de Waalse kerk 

Klavecimbelist  Cees- Willem van Vliet (1980) studeerde orgel en kerkmuziek bij Jan Raas en Reitze Smits aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en behaalde met grootste onderscheiding zijn masterexamens orgel aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, waar hij studeerde bij Joris Verdin. Hij behaalde aan hetzelfde instituut ook zijn meestergraad koordirectie bij Luc Anthonis en studeerde klavecimbel bij Ewald Demeyere. Daarnaast studeerde hij enige jaren theologie aan de universiteiten van Utrecht en Leiden.

Hij werkte jarenlang als kerkmusicus met mensen met een verstandelijke beperking en deed onderzoek naar kerkmuziek, liturgie en sociale integratie. Zijn veelzijdige praktijk met koren en instrumentalisten, vieringen en concerten was zondermeer uniek te noemen. Een weergave van die praktijk vond zijn beslag in een tweetal CD opnames (‘Elke zondag is een feest’ met de verschillende koren van de instelling en ‘Noorderlicht’ met hoboïst Theo-Hans Kuyvenhoven).
Sinds 2012 is Cees-Willem cantor-organist van de Bergkerk in Amersfoort. Naast de wekelijkse vieringen waarin hij de Bergkerkcantorij dirigeert of de orgels van de Bergkerk bespeelt, zette hij daar de serie ‘Muziek op de Berg’ in de steigers, waarin zowel oude muziek in historische setting wordt als ook nadrukkelijk aandacht is voor nieuwe muziek en liturgisch en kerkmuzikaal experiment. Per 1 mei 2014 is hij tevens organist van de Lutherse Kerk in Amersfoort, waar hij mee vormgeeft aan de zoektocht naar nieuwe vormen van kerk zijn en het vieren van liturgie.
Naast zijn werkzaamheden als kerkmusicus geeft Cees-Willem concerten als organist en klavecinist en is hij een veelgevraagd begeleider van de meest uiteenlopende koren en solisten. Hij geeft ook lezingen en workshops over kerkmuziek, liturgie en sociale integratie en schreef columns voor het tijdschrift ‘Muziek & Liturgie’, waarvan hij thans redactielid is. Hij is dirigent van Gemengde Zangvereniging Vriendschap in Berkenwoude en mede-oprichter en dirigent van het Nieuw Krimpenerwaards Kinderkoor.
In zijn werk als musicus heeft hij een grote voorliefde voor het uitvoeren van nieuw repertoire en het plaatsen van oude muziek in de originele context. De eerste liefde leidde onder andere tot het verzorgen van prijswinnende premières in Kortrijk (B) en Kampen (NL), het laatste in een tweetal bijzondere reconstructies van Noord-Duitse orgelvespers en een viering van het Middeleeuwse feest van Martinus Translatie, een vaardigheid die hij ook in het kader van de serie Muziek op de Berg weer ter hand heeft genomen.

Celliste Caroline Deul mkreeg op 10-jarige leeftijd haar eerste cello lessen. Al vrij snel kwam ze terecht bij Rebecca Smit“, van wie ze 8 jaar les heeft gehad. Na haar gymnasium diploma behaald te hebben werd Caroline toegelaten tot het voorbereidend jaar op het conservatorium van Den Haag om cello te studeren bij Floris Mijnders. In 2005 ging ze naar het Utrechts conservatorium, daar kreeg ze les van Lenian Benjamins en vervolgde haar studie bij Ran Varon en Timora Rosler voor modern cello. Barokcello studeerde Caroline bij Viola de Hoog. In juni 2010 behaalde ze succesvol haar eindexamen. Masterclasses volgde Caroline bij Marcio Caneiro, Gavriel Lipkind, Jaap Kruithof, Jeroen den Herder, Gregor Horsch, Timora Rosler en Vivien Mackie. Ze heeft in verscheidene orkesten gespeeld en aangevoerd zoals het VHJO (Vereninging Haagse Jeugdorkesten), AKO (Atheneum Kamerorkest) en Krashna Musica (Studenten orkest TU Delft). Gedurende de afgelopen jaren heeft ze in veel verschillende bezettingen kamermuziek gemaakt en vele tientallen concerten gegeven.
Als onderdeel van haar opleiding heeft ze verscheidene kennismakingscursussen gegeven op muziekscholen en basisscholen. Caroline is als docent verbonden aan de Gooische muziekschool. Als lid van de European String Teachers Association en Koninklijke Nederlandse Toon Kunstenaarsvereniging houdt zij zich goed op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen op muziekpedagogiek en -lesmethoden. Caroline bespeelt een prachtige cello gebouwd in 1997 door Bert van Ziel.
Caroline speelt naast het Gioia Ensemble ook in het Rhenus Ensemble en het strijkduo Allegro Giusto. Naast alle muziek houdt zij zich bezig met de Alexander Techniek. In 2012 kwalificeerde zij als docente Alexandertechniek aan de erkende Alexandertechniek Opleiding Nederland. De techniek kijkt naar het gebruik van jezelf in de dagelijkse bezigheden. Zo leer je steeds meer bewust te handelen. Langzaamaan vind je je natuurlijke balans en coördinatie terug, zodat je lichter en vrijer kunt bewegen.

Fluitiste Sannie de jongh is een gepassioneerde traversospeler. Zij maakt met veel passie en gedrevenheid muziek in diverse ensembles op zowel dwarsfluit en traverso. Vanwege haar interesse in zowel oude als modernere klassieke muziek, is Sannie een zeer veelzijdige fluitiste.
Sannie studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam fluit bij Marieke Schneemann. Masterclasses en lessen volgde zij o.a. bij Peter Lukas Graf en Abbie de Quant. Gefascineerd door het warme, kwetsbare en menselijke geluid van de traverso, studeerde Sannie traverso bij Marten Root en Raymond Honing. Momenteel wordt zij voor traverso en kleppenfluit gecoacht door Wilbert Hazelzet.
Het Gioia Ensemble bestaat uit fluitiste Sannie de Jong, celliste Caroline Deul, Lisette Emmink en Klavecimbelist Cees-Willem van Vliet 
Sannie legt zich vooral toe op het spelen van kamermuziek, maar zij remplaceert ook bij vooraanstaande barokorkesten. Zij volgde met diverse ensembles lessen kamermuziek bij Frans van Ruth, Mila Baslawskaja en Hans Roelofsen. Sannie speelt fluit in kamermuziek ensembles zoals het “Rhenus Ensemble” en een fluit/piano orgel duo met Simon Stelling.
Daarnaast speelt Sannie traverso in barokensemble “La Máquina del Tiempo”. Masterclasses kreeg dit ensemble o.a. van Ton Koopman, Raymond Honing, Patrick Ayrton en Fabio Bonizzoni. Tijdens het Bach Festival Dordrecht in 2014, kregen zij een ensemble masterclass van Ton Koopman. Daarnaast speelt zij traverso in het recent opgerichte Gioia ensemble.
Naast haar vaste ensembles speelt Sannie, zowel op fluit als traverso, graag samen met andere musici, onder andere met barokorkest Collegium Musicum Den Haag, barokorkest Florilegium Musicum, Jaco van Leeuwen (orgel) en speelt zij graag samen met sopraan Lisette Emmink.
Op jonge leeftijd won Sannie prijzen bij het Nationaal fluitconcours en soleerde zij met het Andante en het fluit-harp concert van W.A Mozart.